Biuro Ochrony Rządu jest to jednolita, umundurowana i uzbrojona formacja, która podlega, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Jednostka wykonuje zadania z zakresu ochrony osób, obiektów i urządzeń ważnych ze względu na dobro i interes państwa.
Do obiektów ochranianych przez Biuro Ochrony Rządu należą: obiekty służące Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne oraz przedstawicielstwa przy organizacjach międzynarodowych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jak też inne obiekty i urządzenia o szczególnym znaczeniu.
Przyjęcia do Biura Ochrony Rządu są realizowane w miarę potrzeb i mają ograniczony limit. Dotyczą kandydatów o szczególnych kwalifikacjach przydatnych w służbie.
Postępowanie kwalifikacyjne jest prowadzone w dwóch etapach:
1. Etap pierwszy obejmuje przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem. Na rozmowę kandydat przynosi do wglądu oryginały dokumentów. W przypadku pozytywnego wyniku rozmowy kandydat zostaje zakwalifikowany do etapu drugiego oraz otrzymuje do wypełnienia kwestionariusz osobowy.
2. Etap drugi obejmuje:
- przeprowadzenie egzaminu sprawności fizycznej,
- przeprowadzenie testów psychologicznych,
- sprawdzenie autentyczności danych zawartych w kwestionariuszu osobowym,
- uzyskanie poświadczenia bezpieczeństwa określonego w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych,
- ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do służby na podstawie orzeczenia komisji lekarskiej.
Niezadowalające lub negatywne wyniki oraz niepoddanie się czynnościom, lub badaniom w procesie kwalifikacyjnym powoduje odstąpienie od dalszego prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego. O zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego kandydat jest zawiadamiany pisemnie, bez uzasadnienia.
